Feedback

RE: Fejl i oliebaseret maling? Farligt?

Oprettet d. 13. august 2014 af Malermester - Peter Rafn Christensen

Hej Sebastian.

Det bliver lidt et skud i blinde, men syntes da du skal konfronterer butikken med problemet, hvis der er noget i vejen med deres produkt, og de har indrømmet det. Så må de jo betale for en afrensning og ny maling. Hvem købte du malingen af? (Ved ikke om i kan svare på vores besvarelser herinde)

Jeg går ud fra at det er en terpentinfortyndbar maling du har brugt. Den fungerer sådan at det er terpentinen der får malingen til at tørre via fordampning (derfor det lugter så meget), i modsætning til vandfortyndbar maling hvor det er varmen og luften der får vandet til at fordampe fra malingen, som så tørrer på den måde. Det er også derfor vandfortyndbar maling tørre hurtigere, fordi det enten ikke indeholder lige så meget olie, eller ingen olie overhovedet.

Anyway. Som jeg tolker dine billeder, så ser det ud som om tørringsprocessen ikke er fuldent som du selv nævner. Og du har måske puttet lidt for tykt lag på i forhold til hvad vi ville med den type maling. Det kan også være derfor malingen tager farve fra de ting du stiller på dem, fordi den stadig er "fugtig", og ikke har dannet den nødvendige hinde.

Grunden til at der komme de underlige plamage samlinger kan være fordi malingen optager fugt fra luften, og det er ikke særlig godt når det er terpentinfortyndbar maling, da den ikke er lavet til at "kvælde", hvilket vil sige optage og afgive vand fra fugt i luften, som en almindelig plasticmaling kan gøre det. Det kan måske også være fugt i træet der prøver at trække ud igennem malingsfilmen. Det kan den normalt godt ved en terpentinfortyndbar maling, fordi malingen "sprækker" på microskopisk niveau, og fugten ligesom trænger ud igennem de microscopiske revner. Men hvis malingsfilmen ikke er tørret ordentlig op, så er der ingen "sprækker" malingen kan trække ud igennem. og så "krymper" den og danner disse strukturer.

Du skrev at malingen var fed, det tyder også på at den ikke har indeholdt nok terpentin. Terpentinen er nemlig også fortyndingsmidlet i den type maling. Hvis man har haft en halv spand terpentinfortyndbar maling stående kan den godt blive fed i det, fordi terpentinen fordamper fra malingen, især hvis spanden er lidt utæt. Så tilsætter man mere terpentin for at "tynde" den så den bliver god at male med igen. Ligeledes ville man tilsætte vand i en vandfortyndbar maling hvis den var stået og blevet lidt fed.

Du kan teste malingfilmen ved at røre ved den. Føles den klæbig, så vil jeg sige at det er tørringsprocessen der ikke har været god nok. Prøv desuden at lugte til den. Hvis den lugter af terpentin, så er det ikke særlig smart, men det burde den altså ikke gøre, da terpentinen næsten altid fordamper over forholdsvis kort tid, og vil være det første der forsvinder fra malingen.

Mht. sundheds fare så er det jo svært at sige om malingen står og "damper" af længere end den burde, og hvad der er af tilsætningsstoffer i malingen. Vi snakker jo kun basis principper som fortyndingsmiddel, bindemiddel, fyldstoffer osv. men maling i dag består jo af alverdens ting. Jeg vil sige at lugter den ikke af terpentin eller en anden lugt af en eller anden art, så er der nok ikke nogen indåndingsfare. MEN jeg kan selvfølgelig ikke være sikker.

Under alle omstændigheder er resultatet ikke optimalt. Jeg er meget sikker på at du kan skrabe i de rynker og så vil du kunne skrabe malingen af, og den vil virke blød i det.

Hvad kan du gøre? Ja det er et godt spørgsmål. Hvis filmen ikke er hærdet kan du nok ikke slibe det af, det bliver et frygteligt roderi. Du kan måske overmale den med en ny terpentinfortyndbar maling tilsat ekstra terpentin, og så håbe på at den vil "gå ned" og binde sig til den gamle film, og få den til at tørrer i den nye malings tørringsprocess, men det er et long shot. Ellers må du igang med at skrabe og slibe indtil du kommer ned til at tørt underlag, måske endda helt ind til ubehandlet træ, og så forfra. Men jeg vil anbefale at du bruger en vandfortyndbar akrylemalje istedet for en terpentinfortyndbar oliemailing, som vi kun bruger udvendigt nu om dage.

Flugger har en serie emaljer der hedder Interiør i forskellige glans trin. Den får en lidt hårdere overflade, men er lidt sværere at male med. Skal du have den helt gode, så skal du have fat i Sigma´s PSU eller Torno maling. PSU er en hybrid maling hvor man har kombineret den gamle alkyd maling, men gjort den vandfortyndbar. Den males ligesom en gammel terpentinfortyndbar alkyd maling, og er noget svær at styre, så tynd tynd lag i flere omgange. Men den giver et rigtig flot glat og meget stærk overflade.

Håber du kan bruge ovenstående til noget. Jeg kan have skudt fuldstændig ved siden af, da det er rent gætværk ud fra hvad jeg ved om malinger, ellers kan det være forretningen du har købt malingen i har en konsulent, der vil være dig behjælpelig. :)

Held og lykke med det.

Hilsen
Malermester Peter Rafn.

Dette indlæg er blevet set 0 gange

image description

OPret GRATIS malerOPGAVE

- Og modtag op til 3 tilbud

Svar på spørgsmål

help

Bemærk! Dit IP nummer (54.162.107.122) registreres i vores database.

Vilkår for anvendelse