Feedback

sprøjtemaling, eller "håndmaling" - farvet mørtel?

Oprettet d. 02. oktober 2014 af kirsten madsen

Jeg har fået pudset min påtrciavilla. Først sand/vandskuret, derefter net samt puds. Og nu skal huset males.

Kan man vælge farvet puds?

er det bedst at håndmale eller sprøjtemale.

jeg bruger webers produkter

Dette indlæg er blevet set 911 gange

RE: sprøjtemaling, eller "håndmaling" - farvet mørtel?

Besvaret d. 02. oktober 2014 af Malermester - Peter Rafn Christensen

Hej Kirsten.

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med indfarvet puds. Normalt tror jeg at det er Murerne som stryger det på med en spartel og pudser det op. Ved ikke om det kunne være gjort efter at nettet blev sat op.

Den eneste "maling" jeg kender der ligner er en cementpulver maling man rører op og stryger på med en pensel. Jeg har ikke selv nogle erfaringer med det, og jeg ville som maler aldrig anbefale indfarvet puds i Danmark. Vores klima er i mine øjne ikke lavet til det. Der er for høj luftfugtighed, og ikke nok "direkte bagende sol" til at begroninger "brænder" af. Derfor bliver den slags facader tit grimme at se på efter en årrække.

Desuden har denne type behandling ingen rigtig beskyttelse mod vind og vejr, i modsætning til forskellige maling typer.

Hvis dit hus er nypudset, ville jeg investerer i en silikone baseret maling. Den er godt nok dyr, men er pt den bedste type maling på markedet. Den er selvrensende, indeholder fungicider som modarbejder begroninger og hvis lavet korrekt har en levetid på mellem 15-20 år, uden at den bliver grim at se på.

Det er godt nok Rolls Royce udgaven af facade behandlinger, men den står også rigtig flot. Tag fat i dit lokale Flugger center så kan de vejlede dig i hvordan og hvorledes. Eller en anden af de større leverandører af maling i Dk. Du skal ikke købe det i byggemarkeder, i denne behandling skal der ikke spares.

Vil lige nævne silikat maling, da mange tager forkert af se to. Silikat er også en god maling man har brugt rigtig meget gennem tiden. Den er meget syrer holdig og vil ødelægge dine ruder, hvis du spilder på dem. Ja og øjne og hænder uden den rigtige beskyttelse. Den må ikke males i direkte sol lys og man må ikke stoppe for brat, da det så kan ses. Det er ikke et produkt jeg ville anbefale til folk der ikke har erfaring med det.

Udover disse to er der forskellig andre produktet. En ren akrylmaling som har en meget stærk overflade. Det er den samme man bruger på badeværelse, men lavet til udvendig brug. Så er der murmalingen som indeholder olie. Det er en okay behandling, og bruges tit på underlag med svag vedhæftning da den ikke har særlig stor overfladespænding.

Håber det hjælper lidt og held og lykke med dit projekt. :)

Mvh
Malermester Peter Rafn

Var dette indlæg nyttigt?

EKSPERTSVAR

Malermester Peter Rafn Christensen

8900, Randers C

Har besvaret 19 spørgsmål

Endnu ingen kundevurderinger.

½-1 stjerne kommer fra besvarelser i malerspørgeforum.

image description

OPret GRATIS malerOPGAVE

- Og modtag op til 3 tilbud

Svar på spørgsmål

help

Bemærk! Dit IP nummer (54.224.202.184) registreres i vores database.

Vilkår for anvendelse