Feedback

Grunderingsolie 1 eller 2 gange

Oprettet d. 11. oktober 2014 af Johanna

Hej
Jeg har fået at vide at jeg kun skal grunde mit nye træværk en gang før der kommer dækkende maling på. Men jeg blev først færdig 2 timer før dugen kom og 3 timer før det begyndte at regne. Er det så bedst at grunde en gang til?
Det ville være dejligt med et hjælpende svar.
VH Johanna

Dette indlæg er blevet set 806 gange

RE: Grunderingsolie 1 eller 2 gange

Besvaret d. 14. oktober 2014 af Malermester - Peter Rafn Christensen

Hej Johanna.

Det er lidt en svær situation, da du nok er kommet for sent igang med dit udvendige træværk.

Problemet er netop at vejret er meget ustabilt i den her tid, og at netop morgen og aftenduggen kan give problemer, og næste tørre periode vi kommer ind i bliver når der kommer frost. Jo vi kan have nogle flotte solskinsdage, men én enkelt af dem, får desværre ikke træet til at tørre nok ud (Som regel)

Hvis du overgrunder dit træværk, vil grunderen desværre have den modsatte effekt af hvad den er lavet til, nemlig at den vil nedsætte vedhæftningen på malingsfilmen, og så vil du, i værste tilfælde, få problemer med afskaldning.

Mit råd, nu når du har givet det en gang grundingsolie, er at vente til næste sommer. Sørg for at træet er tilpas tørt (man kan købe mange billige fugtmålere nu om dage). Hvis træet ud over det virker tørt i overfladen, så giv det en gang grunder mere, med efterfølgende behandling med maling.

Held og lykke med dit projekt.

Med venlig hilsen
Malermester Peter Rafn

Var dette indlæg nyttigt?

EKSPERTSVAR

Malermester Peter Rafn Christensen

8900, Randers C

Har besvaret 19 spørgsmål

Endnu ingen kundevurderinger.

½-1 stjerne kommer fra besvarelser i malerspørgeforum.

image description

OPret GRATIS malerOPGAVE

- Og modtag op til 3 tilbud

Svar på spørgsmål

help

Bemærk! Dit IP nummer (54.225.39.142) registreres i vores database.

Vilkår for anvendelse