Feedback

Fjernelse af maling på lakeret fyrretræsoverflade

Oprettet d. 08. august 2013 af Maja

Vi har fået slebet og omlakeret vores fyrretræstrappe, så selve trinnene kom til at fremstå lysere (af en fagmand) - det blev rigtig flot. Nu har vi så malet resten - vanger og hvad det ellers hedder hvide, hvor vi har anvendt malertape. Der er alligevel gledet maling under malertapen og sidder nu på de flotte nylakerede trappetrin :-( Hvordan kan vi rense malingen af uden at det ødelægger trappetrinnene?

Dette indlæg er blevet set 843 gange

RE: Fjernelse af maling på lakeret fyrretræsoverflade

Besvaret d. 08. august 2013 af Kuno Bonne

Hej Maja,

Æv..! Men ja, sådan er det altså bare med malertape.

Heldigvis kan i bare slibe lidt med sandpapir fx korn 180, eller finere.
Hvis der ikke er påført ny overflade på trinene er man færdig her, ellers må man efterbehandle med den anvendte nye overflade.

Mvh
Kuno Bonne

Var dette indlæg nyttigt?

Besvaret d. 08. august 2013 af Maja

Altså selve trinnene, hvor den uønskede maling er kommet på, er blevet slebet, givet olie, ny lak - slebet (da fibrene har rejst sig) og herefter givet ny lak... Så hvis man bruger et sandpapir med fine korn, som du beskriver med forsigtighed, vil det vil være ok. Der er ikke noget mand ellers kan rense med? Brun sæbe, acetone eller lign. (som jeg ellers havde i tankerne) vil også fjerne lakken ikke?

Besvaret d. 08. august 2013 af Kuno Bonne

Jeg havde overset at trinene allerede var blevet lakeret.. Så hvis man bare sliber nu, så vil man selvfølgelig ridse i den ny overflade. Hvis det dog bare er en klar lak, kan man jo som jeg nævner blot lakere igen. Hvis der var pigment i den nye top (lysning) så er det vaskeligt, og så skal man i princippet starte helt forfra... Meen jeg ville nu lige prøve ligeså forsigtigt om jeg ikke kunne skrabe de hvide smuttere af med et skrabejern helt inde ved kanten, uden at komme ned i lakken.

Og nej, der findes ikke noget der kun lige opløser det sidste nye lag :o)

Besvaret d. 08. august 2013 af Kuno

Skær evt. først for med en hobbykniv så man har en chance efterlade en skarp kant.

Besvaret d. 12. august 2013 af Christian os-2

Hvis det er en hvid acryl maling der er brugt. og trinende er behandlede med lak, vil vedhæftningen ikke værre så god. så det burde kunne tages med en klud med grundrens, evt.. tag kluden rundt om en håndspartel så du kan komme helt ind i hjørnet med kluden.

image description

OPret GRATIS malerOPGAVE

- Og modtag op til 3 tilbud

Svar på spørgsmål

help

Bemærk! Dit IP nummer (54.225.39.142) registreres i vores database.

Vilkår for anvendelse