Feedback

Fjerne gammel maling

Oprettet d. 01. september 2011 af Mathias Rasmussen

Hvordan fjerne man bedst/nemmest gammel maling? Har et gammelt hus med gamle (muligvis originale) karme, gerigter, gelænder og fyldningsdøre som er blevet malet mange gange. Derfor sidder der tykke lag maling, hvilket gør kanter runde, og overflader ujævne. Nogen steder skaller det øverste lag maling også af.
Hvordan fjerne man de gamle lag af maling, så man kan komme i bund og male direkte på træet? Der er mange små hjørner og krumninger så slibe/skrabe er nok ikke en løsning? Noget kan nok afmonteres og måske afsyres, men har også hørt noget om at man kan brænde maling væk? Og kan det gøres uden at skulle brække alt fra hinanden? Eller er der andre løsninger?

Dette indlæg er blevet set 727 gange

RE: Fjerne gammel maling

Besvaret d. 03. oktober 2011 af Kuno Bonne, malerbasen.dk

Hej Mathias,

Først kunne det være interessandt at vide hvorfor du gerne vil have al malingen af?

Hvis træværket alligevel skal males til sidst, er det noget lettere blot at fjerne alt de løst siddende maling, spartle, slibe og måske spartle og slibe igen.. for så at male.

Det er et KÆMPE arbejde at aftage al den gamle maling, af faktisk er de gamle malingslag med til at yde træet god beskyttelse.

Mvh
Kuno Bonne

Var dette indlæg nyttigt?

EKSPERTSVAR

Kuno Bonne, malerbasen.dk

1117, København K

Har besvaret 15 spørgsmål

Endnu ingen kundevurderinger.

½-1 stjerne kommer fra besvarelser i malerspørgeforum.

RE: Fjerne gammel maling

Besvaret d. 06. oktober 2011 af Mathias Rasmussen

Tak for svaret - Jeg kunne godt tænke mig at komme lidt mere i bund med malingen. Som nævnt er der malet mange gange, og det tykke lag maling gør at hjørne og kanter bliver runde og uskarpe. Samtidigt er jeg i tvivl om hvorvidt man kan få et godt resultat ved at skrabe/slibe, da det er svært at skrabe i bund og slibe jævnt på de buede og kantede profiler på karme og gelænder. Det er derfor jeg overvejer om man kan fjerne den gamle maling, så træværket kan blive malet op uden at det kommer til at se ud som om der sidder et centimetertykt lag maling på.

Var dette indlæg nyttigt?

image description

OPret GRATIS malerOPGAVE

- Og modtag op til 3 tilbud

Svar på spørgsmål

help

Bemærk! Dit IP nummer (38.107.179.217) registreres i vores database.

Vilkår for anvendelse