Feedback

Vand- eller oliebaseret?

Oprettet d. 06. august 2011 af Christian Budde

Hvordan finder jeg ud af, om udvendigt træværk tidligere er malet med vand- eller oliebaseret maling?
Den tidligere behandling er heldækkende.

Dette indlæg er blevet set 587 gange

RE: Vand- eller oliebaseret?

Besvaret d. 08. august 2011 af Kuno Bonne, malerbasen.dk

Hej Christian,

Hvad er grunden til at du vil vide det, fristes man til at spørge.?

Alle de nutidige vandopløselige produkter egner sig fint til påstrygning på såvel nye vanopløselige som gamle olie/terbentin produkter, så i den forbindelse giver det ingen forskel.

Var dette indlæg nyttigt?

EKSPERTSVAR

Kuno Bonne, malerbasen.dk

1117, København K

Har besvaret 15 spørgsmål

Endnu ingen kundevurderinger.

½-1 stjerne kommer fra besvarelser i malerspørgeforum.

Besvaret d. 08. august 2011 af Christian Budde

Af et tidligere indlæg her på malerbasen fremgår det, at man bør bruge oliebaseret på vandret træ, vandbaseret kan bruges på lodret. Det er en tommelfingerregel, jeg også hidtil har anvendt.
Da der er en hel del vandret træværk i det, jeg vil male, ønsker jeg at bruge oliebaseret beskyttelse, men ikke oven på vandbaseret.

Besvaret d. 09. august 2011 af Kuno Bonne, malerbasen.dk

Helt vandrette overflader, hvor vandet kan ligge som søer (som fx. træterrasser) egner sig ikke til maling - heller ikke de gamle terpentin opløselige produkter klarer mosten her.

Jeg ville ikke vælge de gamle terpentin produkter længere. De er på mange områder ringere end de nye vandige olie produkter. Fx hærder de gamle terpentin produkter alt for hårdt "sprødt" op, og har tendens til at gulne.

(En nyere maling kan godt være oliebaseret og samtidig vandopløselig - vegetabilsk olie)

EKSPERTSVAR

Kuno Bonne, malerbasen.dk

1117, København K

Har besvaret 15 spørgsmål

Endnu ingen kundevurderinger.

½-1 stjerne kommer fra besvarelser i malerspørgeforum.

Besvaret d. 15. august 2011 af Christian Budde

Tak for svaret.
Med vandret mener jeg, at årerne i træet forløber vandret, f.eks. i tagudhæng.
Det var en faglært maler, der tidligere boede i huset, derfor regner jeg med fagligt godt arbejde.
Jeg har (hvor jeg før har boet) anvendt Arsinol serie 0171 (linolie-basis) ved heldækkende og serie 0170 (linolie og andre planteolier) ved transparent behandling.
Men kan jeg male oven på vandbaserede malinger som f.eks. DemiDekk. Og hvis ikke, hvordan kan jeg så være sikker på, hvad jeg maler oven på?

image description

OPret GRATIS malerOPGAVE

- Og modtag op til 3 tilbud

Svar på spørgsmål

help

Bemærk! Dit IP nummer (38.107.179.220) registreres i vores database.

Vilkår for anvendelse